در کسادی بازار چه استراتژی در پیش بگیریم؟
آیا میدانید تفاوت کسادی بازار و رکود در چه چیزیست؟تنها با دیدن ویدئوی زیر می توانید به راحتی با استراتژی های کسادی بازار آشنا شوید و در آن شرایط آن ها را به کار بگیرید. در این ویدئو می خواهیم بدانیم که :
- کسادی بازار دقیقا به چه معنی است؟
- در بازاری که کساد است چه کارهایی باید انجام دهیم تا به رونق برسیم؟
چگونه بفروشیم وقتی مشتری نیست؟
ابتدا باید به مفهومی واحد از کسادی بازار برسیم. به همین خاطر دهه گذشته را مرور می کنیم. طی سال های 88 تا 91 به سبب افزایش درآمد های نفتی، تورم دو رقمی و گردش مالی سریع به جز برخی مشاغل تولیدی که وابسته به یارانه بودند تقریبا اغلب مشاغل در رونق به سر می بردند. اما در سال های 92 تا 95 بازار شکل جدیدی به خود گرفت. در آن سال ها به سبب تعدیل نرخ تورم، افزایش نرخ بهره بانکی و همچنین کاهش درآمد های نفتی انگیزه سود از بازار گرفته شد. به گونه ای که سود در سپرده گذاری بانکی بود و فعالان اقتصادی انگیزه ای برای فعالیت در بازار نداشتند. در آن زمان بسیاری از مشاغل فکر می کردند که در رکود به سر می بردند اما آنچه که واقعا در حال رخ دادن بود نوعی از کسادی بازار بود که در کف بازار حکم فرما شده بود.
اگر بخواهیم از لحاظ آکادمیک بررسی کنیم می گویم بازار کساد بازاری است که در آن :
- تقاضا هست. یعنی برای محصول یا خدمت تولیدی تقاضا موجود و رقبا در حال فروش هستند.
- عرضه هست. یعنی در تامین مواد اولیه، تولید و ارائه محصول مشکل خاصی وجود ندارد.
- بازار پیچیده و سود کم است. یعنی به سبب رقابت های پیچیده و اشباع بازار نمی توان محصولات را با حاشیه سود مطلوب فروخت.
اگر بازار کار شما 3 ویژگی فوق را دارد، در کسادی بازار به سر می بردید. اما جای هیچ نگرانی ای نیست چرا که تبدیل بازار کساد به بازاری که در آن رونق است کاری ساده و نه چندان سخت است.
چگونه بازار کساد را به رونق نزدیک کنیم؟
استراتژی های بازاریابی بر اساس شرایطی که بر کسب و کار حکم فرماست تعیین و اجرا می شوند. در رابطه با مشاغلی که بازار آن ها کساد است از استراتژی های متداول بازاریابی استفاده می شود. یعنی با توجه به 4 پی، اصلاحاتی در قیمت، محصول، توزیع و پروموشن ایجاد می شود. به طور مثال این اصلاحات می تواند شامل مواردی مانند :
- - ایجاد مزیت های رقابتی در محصول
- - ترویج و تبلیغ مزیت های ایجاد شده
- - تشکیل شبکه مدیریت ارتباط با مشتری CRM
- - بهبود کانال توزیع
باشد. در زمستان 97 برخی از کسب و کارها همانند رستوران ها، خوار و بار فروشی ها، خرده فروشی های کوچک اینترنتی، مشاغل مرتبط با لوازم آرایشی بهداشتی، خدمات درمانی و ... در کسادی بازار به سر می برند. اما بخش نسبتا بزرگی از بازار نیز دچار رکود و شرایط قفل هستند. استراتژی های مرتبط با رکود و بازار قفل کاملا متفاوت از استراتژی های کسادی بازار است. آنچه که در غالب تکنیک های افزایش فروش و مذاکره آموزش داده می شود بیشتر در ارتباط با بازار های کساد است تا بازار رکود. انتخاب استراتژی اشتباه سبب هدر رفتن منابع مادی و معنوی می شود. همانطور که نمی توان سرما خوردگی را با قرص ضد افسردگی درمان کرد، نمی شود رکود را با استراتژی های متداول بازاریابی پشت سر گذاشت. در مقالات و ویدئوهای بعدی درباره بازار های قفل شده و دچار رکود بیشتر صحبت خواهیم کرد.دوستان کسب و کاری ما نیز می توانند کتاب الکترونیکی بازارسازی و بازاریابی در رکود را از اینجا دانلود نمایند.
- ۰۳/۰۴/۰۲