دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (digital marketing) به مجموعه فعالیت هایی که در راستای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد، گفته می شود. در واقع تمام فعالیت هایی که به منظور تبلیغ محصولات، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. برخلاف بازاریابی سنتی، مشتریان در دیجیتال مارکتینگ بیشترین اهمیت را دارند. به همین منظور شرکت ها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند وب سایت، ایمیل، موبایل، شبکه های اجتماعی سعی می کنند رفتار مشتریان را تحلیل کنند تا تبلیغات خود را در زمان مناسب و بر روی طیف وسیعی از کاربران منتشر نمایند تا در نتیجه بتوانند بهترین بازخورد را دریافت نمایند. امروزه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد شده و تمامی شرکت های متوجه شده اند که برای موفقیت باید در اینترنت حضور فعال داشته باشند و از فضای آن برای جلب مشتری جدید و معرفی کالا و خدمات خود استفاده کنند و برای این کار ناچار هستند که از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بصورت موثر استفاده کنند.
تفاوت بازاریابی آفلاین (سنتی) با بازاریابی دیجیتال چیست؟
با اینکه بازاریابی سنتی همچنان هم برای برخی کسب و کارها جواب میدهد، اما از آنجایی که این مدل بازاریابی با محدودیتهای مختلفی داشت، خیلی زود بازاریابی دیجیتال با استقبال روبهرو شد. اگر بخواهیم به مهمترین تفاوتهای بازاریابی آفلاین با دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم، میتوانیم موارد زیر را اعلام کنیم:
- همانطور که گفتیم بازاریابی دیجیتال هر نوع فعالیت تبلیغاتی بر بستر دستگاههای الکترونیکی و هوشمند و اینترنت است. در صورتی که در بازاریابی آفلاین از رسانههای جمعی و سنتی استفاده میشود.
- بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی آفلاین تعاملیتر و دوسویه است و امکان برقراری ارتباط دو طرفه میان تبلیغدهنده و مخاطبان وجود دارد.
- شاید مهمترین تفاوت این دو مدل بازاریابی در قابلیت سنجش و ارزیابی باشد. تمام فعالیتهای بازاریابی دیجیتال قابلیت اندازهگیری دارند و میتوان آنها را با آمار ارائه و تحلیل کرد. در صورتی که در بازاریابی سنتی و آفلاین این اتفاق امکانپذیر نیست و در واقع بزرگترین مشکل این مدل بازاریابی همین است.
- یکی دیگر از تفاوتهای این دو مدل بازاریابی، تنوع و تفاوت کانالهای توزیع محتواست که در بین فضای آفلاین و آنلاین متفاوت است.
- در بازاریابی دیجیتال شما با استفاده از روشها و ابزارهای مختلف آنلاین تلاش میکنید پیامتان را به مخاطبان برسانید. به همین دلیل ممکن است با یک پیام ساده بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهید. اما در فضای آفلاین به دلیل محدودیت کانالهای توزیع محتوا ممکن است این اتفاق رخ ندهد.
- کمتر این امکان وجود دارد در بازاریابی سنتی، محتوای تبلیغاتی به اشتراک گذاشته شود، ولی یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که قابلیت وایرال شدن و پخش سریع دارند.
- هزینههای بازاریابی دیجیتال به مراتب از هزینههای بازاریابی آفلاین کمتر بوده و اثربخشی آن نیز در برخی موارد بیشتر است.
- ۰۳/۰۳/۳۰