متخصصان سئو همیشه روی این نکته تاکید داشتهاند که سئو، مجموعهای از اقدامات است که منجر به بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجو میشود. به همین دلیل استفاده از یک چک لیست سئو سایت 2024 که دربرگیرنده اقدامات لازم به منظور بهبود سئوی سایت باشد، بسیار حائز اهمیت است. اگر شما هم به تازگی وبسایت خود را راهاندازی کردهاید، این چک لیست ارزیابی سایت میتواند شروع خوبی برای ورود به دنیای سئو برای شما و وبسایت شما باشد. در واقع چک لیست سئو به شما کمک میکند به مرور زمان جایگاه خود را در نتایج، بهبود ببخشید و در نتیجه ترافیک ورودی و کاربران سایت خود را افزایش دهید. با مطالعه این مطلب، میتوانید به تمامی بخشهایی که برای سئو سایت خود به صورت اصولی نیاز دارید مسلط شوید؛ زیرا به تمامی موارد سئو خارجی، سئو داخلی و سئو تکنیکال اشاره میکنیم. پس حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
چرا چک لیست سئو اهمیت دارد؟
چک لیست به این دلیل اهمیت دارد که یک رویکرد ساختاریافته و جامع برای بهینهسازی وبسایت با هدف کسب رتبه بالاتر و ارائه تجربه کاربری بهتر ارائه میدهد. سئو، یک حوزه پیچیده و همیشه در حال تغییر است و عوامل زیادی وجود دارد که میتواند بر آنالیز سایت در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد.
موتورهای جستجو به طور مداوم، الگوریتمهای خود را به روز میکنند، این بدان معنی است که بهترین استراتژیهای سئو نیز در طول زمان تغییر میکنند. چک لیست سئو میتواند کمک کند تا با این تغییرات، همگام شوید و اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما همیشه مطابق با آخرین استانداردها بهینه شده است. همچنین میتواند به عنوان مرجعی برای ارزیابی پیشرفت و شناسایی نقاط قوت و ضعف سایت شما عمل کند.
با پیروی از چک لیست سئو، صاحبان وبسایت و بازاریابان دیجیتال، میتوانند اطمینان حاصل کنند که تمام اقدامات لازم را برای بهینهسازی سایت خود انجام میدهند و هیچ مرحله مهمی را در فرآیند بررسی سایت فراموش نمیکنند، شانس خود را برای حضور در رتبهبندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش میدهند، ترافیک ارگانیک بیشتری جذب میکنند و در نهایت درآمد خود را افزایش میدهند یا به سایر اهداف تجاری خود دست مییابند.
چک لیست پایه و اولیه سئو چیست؟
چک لیست اولیه سئو شامل ابزارهایی است که به تحلیل سایت و درک بهتر موتورهای جستجو از سایت شما کمک میکنند. در این بخش به برخی از اصلیترین موارد چک لیست پایه سئو اشاره میکنیم:
- نصب سرچ کنسول گوگل: سرچ کنسول یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که به منظور ارزیابی عملکرد و وضعیت سئوی سایت شماست. نصب سرچ کنسول گوگل برای همه وب سایتها مهم و ضروری است. به کمک سرچ کنسول، میتوانید رتبه خود را در کلمات کلیدی مشاهده کنید، خطاهای وبسایت خود را مانند خطاهای مربوط به Crawl سایت مانند خطاهای crawl depth بیابید و از وضعیت خزش و ایندکس شدن صفحات سایت خود مطلع شوید.
- نصب گوگل آنالیتیکس: گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که به شما اطلاعات بسیار ارزشمندی از جمله میزان بازدید سایت، منبع ترافیک ورودی سایت و نحوه تعامل کاربران با سایت شما را ارائه میدهد. حتما وبسایت خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید و از امکانات فوقالعاده آن بهرهمند شوید.
- نصب پلاگینهای مورد نیاز: اگر سایت شما یک سایت وردپرسی است، پس حتما نیاز به نصب پلاگینهای مختلفی دارید که به شما اجازه پیادهسازی فرایندهای مختلف را میدهند. استفاده از پلاگینها به شما این امکان را میدهد تا بدون کدنویسی، به قابلیتهای مختلفی دسترسی داشته باشید؛ به عنوان مثال، محتوای وبسایت خود را بهبود ببخشید، خطاهای وبسایت را پیدا و برطرف کنید، سرعت سایت و رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید. دقت کنید که همیشه پلاگینهای خود را به روز نگه داشته و از مارکت خود وردپرس یا فروشگاههای معتبر اقدام به خرید و دریافت پلاگین کنید.
- استفاده از سایت مپ: نقشه سایت sitemap فهرستی از محتواها و صفحات موجود در سایت شما را شامل میشود و راهی برای ثبت صفحات سایت برای موتورهای جستجو است که به کمک سایت مپ، میتوانند راحتتر صفحات سایت را خزش و ایندکس کنند.
- استفاده از Robots.txt: فایل ROBOT.TXT به موتورهای جستجو دستور میدهد که چه صفحات یا قسمتهایی از سایت را خزش نکنند. به طور پیشفرض، موتورهای جستجو، کل صفحات سایت و محتوای آنها را خزش میکنند.
- تحلیل رقبا: حتما به شناسایی و تحلیل رقبا در حوزه کاری خود بپردازید، وبسایت آنها را تحلیل کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسید.
چک لیست سئو داخلی (On-Page) چیست؟
سئو داخلی (On-Page SEO) به مجموعهای از روشهای بهینهسازی سایت گفته میشود که مربوط به محتوا و ساختار داخلی وبسایت است. در واقع، سئو داخلی شامل بهینهسازی اجزای داخلی سایت مانند عنوان صفحات، متا تگها، محتوا، ساختار لینک، تصاویر و دیگر عوامل داخلی سایت است. هدف اصلی سئو داخلی، بهبود قابلیت فهم و جذابیت محتوای سایت برای موتورهای جستجو و کاربران است.
برای انجام سئو داخلی، باید با توجه به کلمات کلیدی مرتبط با محتوای سایت، عنوان، توضیحات متا و محتوای صفحات را بهینه کنید و از تصاویر باکیفیت و ساختار لینک سازی داخلی ساده و قابل فهم استفاده کنید. همچنین، در سئو داخلی باید به قوانین و دستورالعملهای موتورهای جستجو توجه شود و از تکنیکهای مشکوک یا اسپم خودداری کنید. به طور کلی، سئو داخلی به عنوان یکی از اصلیترین و پایهایترین بخشهای بهینهسازی سایت محسوب میشود که بسیاری از عوامل موثر در بهینهسازی سایت را در بر دارد. همین موضوع باعث میشود که چک لیست سئو داخلی شامل جزئیات زیادی باشد که در کنار اینکه شاید ساده به نظر برسند؛ اما بسیار مهم هستند. در این بخش به ارائه شاخصترین موارد چک لیست سئو On-Page میپردازیم:
- تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research): قبل از تمرکز روی محتوای سایت، نیاز است که بدانید مخاطبان شما با چه کلمات و عباراتی در حوزه کاری شما جستجو میکنند و به آنالیز هدف جستجوی کاربران بپردازید تا بتوانید سایت خود را در معرض دید آنها قرار دهید. پس حتما با ابزارهای متنوع تحقیق کلمات کلیدی، مانند جت سئو، این کار را انجام دهید.
- توجه به تگ عنوان: تگ عنوان (Title) به درک محتوای صفحات به کاربران کمک میکند. بهتر است از کلمات کلیدی در تگ عنوان استفاده کنید و عنوانهایی بنویسید که کاربر را ترغیب به کلیک روی سایت شما کند.
- متادسکریپشن (Meta Description): مانند تگ عنوان، برای هر صفحه باید یک تگ متای توضیحات (Description) مخصوص و مرتبط با موضوع نوشته شود. متا دیسکریپشن تا حد امکان باید ساده نوشته شوند و حاوی کلمات کلیدی باشند.
- استفاده از هدینگها: تگ هدینگ به نظم محتوا کمک میکنند. سعی کنید فقط از یک تگ H1 استفاده کنید و اولین تگ باشد و در ادامه نیز با تگهای H2، H3 و ... مطالب خود را دستهبندی کنید.
- کیفیت محتوا: اطمینان حاصل کنید که محتوای شما باکیفیت، جذاب، آموزنده و منحصربه فرد است.
- استفاده مناسب کلمه کلیدی: از کیورد استافینگ (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی) خودداری کنید و به صورت منطقی از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید.
- بهینهسازی تصاویر: تصاویر خود را تا حد امکان فشرده کنید؛ البته با حفظ کیفیت مناسب.
- لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی به شما کمک میکند تا کاربران را بیشتر در سایت نگه دارید. کاربران با مشاهده لینک داخلی در مطالب، برای مطالعه مطالب تکمیلی، تشویق میشوند تا روی آنها کلیک کنند و صفحات بیشتری از سایت شما را ببینند. همچنین گوگل از لینکهای داخلی برای درک محتوای صفحه و ارزشگذاری آن استفاده میکند.
- برطرف کردن مشکل محتوای تکراری: محتوای تکراری (Duplicate Content) محتوای دقیقا یا تقریبا مشابهی است که در بیش از یک صفحه تکرار شده است و باعث میشود این دو صفحه باهم ایندکس شوند و رتبه هردو کاهش یابد.
- ساختار آدرس صفحات (URL Structure): حتما به سفارشیسازی URL های صفحات توجه کنید. درست است که گوگل URL های به هم ریخته را هم ایندکس میکند؛ اما بهتر است آدرس صفحات منظم و شامل کلمات کلیدی و مرتبط با موضوع صفحه باشد. همچنین سعی کنید آدرس صفحات تا حد امکان کوتاه باشد.
- استفاده از اسکیما: کدهای اسکیما به موتورهای جستجو به درک بهتر محتوای شما کمک میکنند. همچنین محتوای شما در صفحه نتایج نسبت به بقیه نتایج متفاوت دیده میشود که باعث افزایش کلیک روی سایت شما میشود.
- استفاده از متن جایگزین (Alt Text) برای تصاویر: برای تصاویر خود از متن جایگزین (Alt text) استفاده کنید تا در نتایج جستجوی تصاویر نیز مشاهده شود. سعی کنید در تگ Alt از کلمات کلیدی صفحه در این قسمت استفاده کنید.
- ساختار سایت: سعی کنید سلسله مراتب و ترتیب صفحات سایت خود را تا حد ممکن منظم و کاربرپسند کنید. همچنین ساختار دایرکتوری و URL صفحات باید بر اساس محتوای همان صفحه تنظیم شود.
- ۰۳/۰۱/۲۶