هر انچه در منزل نیازدارید!

  • ۰
  • ۰

چرا به تنظیم قرارداد سئو سایت نیاز داریم ؟

فرقی ندارد شما کارفرمایی هستید که به دنبال دریافت خدمات سئو است و یا متخصص سئو ، که ارائه دهنده خدمات بهینه سازی سایت است . وجود قرارداد سئو کتبی بین دو طرف می تواند تعیین کننده ضوابط و قوانین در طول مدت زمان همکاری باشد و از بروز چالش های بعدی جلوگیری کند .

بهتر است تمام جزئیات در قرداد ذکر شود تا در طول انجام پروژه سئو ، با مشکلات کم تری روبرو شوید . سئو وب سایت کاری زمان بر و تخصصی است و قرارداد سئو سایت باید توسط فردی متخصص و آگاه به قوانین نوشته شود . بهتر است از یک مشاور سئو کمک بگیرید و قبل از امضای آن ، قرارداد را بخوانید . پس از تنظیم قرارداد سئو سایت شما یک مدک قانونی و معتبر در دست دارید .

عنوان قرارداد با مشاوره سئو و مجری آن

در شروع قرارداد حتماً و الزاماً کلمه «قرارداد» را در عنوان ذکر کنید. در برخی مواقع مجری (متخصص و مشاور سئو ) یا کارفرما برای کاهش الزامات قانونی از کلماتی هم‌چون تفاهم یا توافق استفاده خواهند کرد. هر نوشته‌ای با هر عنوانی در دادگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد فقط میزان اعتبار نوشته متفاوت است. وقتی قرارداد در زیر مجموعۀ خدمات قرار می‌گیرد، مشمول مالیات، بیمه و طبیعتاً پیگیری‌های قضایی می‌شود.

 

طرفین قرارداد

در زمان شروع کار و برای عقد قرارداد حتماً اهلیت و اختیارات فرد مقابل را بررسی کنید. اگر قرارداد خود را با یکی از افراد متفرقه مجموعه ثبت کنید، قادر به پیگیری قرارداد خود نبوده و می‌توان گفت هزینه و وقت خود را هدر خواهید داد. بنابراین حتماً در بخش طرفین قرارداد اطلاعات فردی افراد حقیقی و اطلاعات مربوط به شرکت‌ها شامل نام، شماره شناسه ملی، شماره ثبت و اطلاعات صاحب امضای مجاز یا ” نماینده” در قرارداد قید شود. بنابراین بررسی اهلیت و اختیارات فرد حقیقی یا حقوقی و کسب اطمینان از موقعیت فرد و اعتبار امضای او در ساختار مجموعه از مهم‌ترین بخش‌های عقد قرارداد است که در زمان نیاز به گزارش مدیریتی سئو اهمیت آن پدیدار خواهد شد.

 

موضوع قرارداد

درج شفاف، واضح و دقیق انتظارات، تعهدات و خواست کارفرما از فرد حقیقی، حقوقی یا مشاور سئو در این بخش اهمیت دارد. از نوشتن موضوع چندکلمه‌ای اجتناب کنید و تمام موارد درخواستی خود را در این بخش بنویسید. ممکن است این بخش چندین خط و حتی صفحه باشد، بدون توجه به این موضوع تمام موضوع را با دقت و حوصله یادداشت کنید.

 

مدت یا زمان قرارداد با مجری و مشاوره سئو

در این بخش دو مدل فرآیند وجود دارد که بخش اول آن تحلیل تکنیکال، بررسی اشکالات فنی سایت و کی‌ورد ریسرچ بوده و زمان‌دار خواهد بود و بخش بعدی آن افزودن محتوا و ادامه کارهای روتین سایت به‌صورت ماهانه است. مدت زمان انجام هر بخش را تعیین کرده و با توجه به نیاز خود از مجری (متخصص و مشاور سئو) بخواهید زمان مشخصی را برای هر فعالیت معین کند. برای مثال تحلیل فنی باید در طی 2 الی 4 هفته انجام شود و زمان اجرای بخش روتین و ماهانه آن به‌مدت یک سال خواهد بود.

 

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد برای بخش فنی و تحلیل تکنیکال، کی‌ورد ریسرچ با توجه به حوزه کاری را می‌توان یک عدد ثابت در نظر گرفت. بخش بعدی مبلغ قرارداد به‌صورت ماهانه و با توجه به حجم فعالیت انجام‌شده تعیین می‌شود. پس در بخش مبلغ دو شکل مبلغ ثابت و بخش متغیر وجود دارد که بخش متغیر با توجه به شکل فعالیت و تعهدات مجری در قرارداد سئو معین خواهد شد. فراموش نکنید که در قراردادهای سئو مانند سایر قراردادهای موجود (مثلاً خرید وسیله یا ملک) نمی‌توان شرایط ثابتی را تعیین کرده و بر طبق آن مبلغ مشخص کرد. سئو یک فرآیند کاملاً پویا و در حال تغییر است و به همین دلیل مبلغ آن نیز با توجه به عوامل مختلفی مثل تعداد محتوای نوشته شده و سایر مواد مشابه تعیین می‌شود. اما لازم است سقف مبلغ متغیر حتماً در قرارداد قید شود.

 

شروط و تعهدات

شروط و تعهدات به دو بخش تعهدات کارفرما و تعهدات مجری و مشاور سئو تقسیم می‌شود. تعهدات و شروط تنها برعهده یک طرف قرارداد نیست و در اغلب موارد شروط تعهدات در هم تنیده و وابسته به هر دو طرف قرارداد است. در این بخش باید یادآوری کنیم که سئو مجموعه‌ فعالیتی است که باید اجرا شود و در برخی مواقع بخشی از آن را کارفرما برعهده گرفته و سایر فعالیت‌ها را مجری قرارداد باید اجرا کند. بنابراین این بخش از قرارداد سئو به گروهی که انجام آن را برعهده گرفته است، بستگی مستقیمی دارد. مثلاً باید مشخص شود که رفع اشکالات تکنیکال که نقطۀ شروع اجرای قرارداد است، برعهده کدام یک از طرفین قرارداد خواهد بود. نکتۀ مهم این است که تا زمان اجرا نشدن این بخش، امکان اجرای قرارداد وجود ندارد و اگر بررسی و رفع اشکالات سایت در بخش اول و پیش از شروع قرارداد برعهدۀ کارفرما باشد، حتماً مدت زمان آن و جریمه‌ای برای دیرکرد این بخش (ترجیحاً به‌صورت روزانه) تعیین شود. دلیل تعیین جریمه دیرکرد افزایش حس مسئولیت تیم کارفرما و در نتیجه امکان شروع سریع‌تر کار مجری قرارداد است. در بخش تعهدات مجری و تیم مشاوره سئو نیز موارد خاصی وجود دارد که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهیم. سئوی سایت شامل موارد بسیار زیاد و متنوعی همانند مباحث On Site و Off Site، تولید محتوا، گرافیک، اینفوگرافی، کی‌ورد ریسرچ و ده‌ها مورد دیگر است که باید در همان زمان معین شود که انجام آن‌ها برعهده چه کسی خواهد بود. اگر برعهدۀ متخصص یا مشاور سئو است، باید حتماً در قرارداد درج شده و باید مشخص شود که هزینۀ آن را چه کسی پرداخت خواهد کرد. اگر برعهدۀ کارفرما باشد، باید تعیین شود که چه تعداد عکس، محتوا و… در چه مدت زمانی تهیه خواهد شد و در صورت انجام ندادن آن چه عواقبی در انتظار کارفرما خواهد بود. تعیین این بخش‌ها، تعیین هزینه مربوط به آن‌ها و تعیین تمام جزئیات دیگر از مهم‌ترین بخش‌های نوشتن قرارداد سئو است و عدم توجه به آن‌ها باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. KPI یا همان شاخص‌های کلیدی نیز در این بخش قرار خواهند گرفت. مواردی هم‌چون عدم استفاده از روش‌های Black Hat برای افزایش رتبه و بازدید سایت، بازۀ زمانی اجرای گزارش‌ها و سایر موارد مشابه دیگر جزو سنجه‌ها و شاخص‌های کلیدی بوده که باید در این بخش آن‌ها را بنویسید. یکی دیگر از بندهای مهم در این بخش، امضای بند عدم افشای اطلاعات از سوی مجری است که باید آن را مد نظر قرار دهید. در بند عدم همکاری، کارفرما تعیین می‌کند که مجری در یک مدت زمانی مشخص ( چند ماه یا چند سال) حق همکاری با رقبا را نخواهد داشت.

 

نحوۀ پرداخت

در این قسمت تاریخ، مبلغ و روش پرداخت باید مشخص شود. با توجه به اینکه دو شکل مبلغ ثابت و هزینۀ متغیر وجود دارد. باید مبلغ و روش پرداخت هر کدام به صورت مجزا مشخص شود.

 

تضمین‌ها

یکی از سوالات مهم این است که چه تضمینی برای انجام صحیح کارها از سوی مجری، مشاور سئو و متخصص سئو وجود دارد؟ در این مورد باید بگوییم توجه کنید که اجرای یک کار کامل و درست، یک بازی برد-برد برای هر دو طرف قراردادها خواهد بود. کارفرما می‌خواهد بیشترین میزان بازدید و ورودی را داشته باشد و مجری به یک رزومه قوی در حوزۀ کاری خود نیاز دارد. برخی کارفرماها از مجریان درخواست سفته به مبلغ 10 یا 20 درصد قرارداد را دارند یا از آن‌ها تضمین بانکی می‌خواهند. این کار کاملاً قانونی و مرسوم است و در سمت مقابل، مجری می‌تواند در عوض قبول یک تعهد سنگین، درخواست مبلغ بالاتری برای اجرای قرارداد داشته باشد که کاملاً منطقی و قابل درک است.

 

خسارات

توجه کنید که در بخش‌های مختلف، الزامات مختلفی برای هر کدام از طرفین وجود دارد. برای مثال اگر کارفرما به مجری و مشاور سئو تعهد داده که هر هفته تعداد مشخصی محتوای متنی برای سایت ارائه دهد و این تعهد را زیر پا گذاشته، مجری در این بخش باید میزان خسارت را تعیین کرده و از کارفرما جریمه آن را بگیرد. بخش خسارات یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد مدیریتی سئو است و نباید آن را دست کم گرفت. شاید در نگاه اول تصور کنید این موضوع به ضرر کارفرما است. باید بگوییم پرداخت خسارت ریالی باعث ایجاد تعهد بیشتر از سوی کارفرما خواهد شد و در نهایت برای افزایش موفقیت خود او کاربرد دارد. بنابراین اشاره به آن در قرارداد سئو واجب و ضروری است. نکتۀ مهم این است که میزان مبلغ برای جریمه‌های مختلف نیز باید در بخش خسارت قرارداد سئو ذکر شود. همین شرایط عیناً برای مجری یا نیز وجود دارد و در صورت عدم انجام هر کدام از وظایف خود، باید مبلغی را به‌عنوان خسارت به کارفرما بپردازد که شرایط آن را کمی پیش‌تر و در همین بخش شرح دادیم.

 

فورس ماژور یا حوادث قهریه

فورس ماژور یا موارد قهریه، حوادثی است که وقوع آن‌ها از اختیارات هر کدام از طرفین یعنی کارفرما و متخصص و مشاور سئو قرارداد خارج است. در این بخش مواردی هم‌چون بلایای طبیعی ذکر می‌شود، اما فراموش نکنید که با توجه به وضعیت خاص ایران، ممکن است اتفاقات گوناگونی رخ دهد که امکان عمل به تعهدات وجود نداشته باشد. این موارد را بررسی کرده و آن‌ها را به‌صورت کامل در نظر بگیرید. تعیین این موارد باعث می‌شود که در زمان‌ وقوع حوادث، مشکل موجود به‌سادگی با تفاهم هر دو طرف قرارداد حل شده و به حضور شخص سوم که معمولاً کارشناس تعیین‌شده از سوی دادگاه خواهد بود، نیازی نشود. مواردی مثل قطع اینترنت بین‌المللی، فیلترشدن سایت‌های گرفتن Back Link در رپورتاژ آگهی، بسته‌شدن سرور کارفرما و سایر موارد مشابه که اجرای قرارداد را به‌صورت کامل از بین می‌برد، جزو مصادیق فورس ماژور خواهد بود.

 

فسخ قرارداد

پیشنهاد ما به کارفرما این است که اجرای بند فسخ به‌راحتی، با تعیین جریمه و یا بازگرداندن پیش‌پرداخت‌ها از سوی مجری انجام شود. برای مثال اگر اجرای قرارداد در زمان بررسی تکنیکال بود؛ تنها با بازگرداندن تمام پیش‌پرداخت صورت گیرد و اگر در فرآیند اجرای پروژه بود، آن را به‌صورت بازه‌های چندماهه و با تعیین مبلغی خسارت، امکان فسخ قرارداد فراهم شود. قوانین و شرایط فسخ را با میزان مبلغ خسارت و تمام موارد مهم دیگر بنویسید. هرچند فراموش نکنید که در این بخش نباید مبلغ خیلی زیادی تعیین شود، انجام فرآیند سئو کار روتین و مشخصی است که می‌توان انجام آن را به‌راحتی به متخصص دیگری در این حوزه سپرد و ایجاد شرایط سخت و طاقت‌فرسا به ضرر هر دو طرف قرارداد خواهد بود.

 

ناظر قرارداد سئو

هر چند در ساختار رسمی قرارداد سئو فرد یا گروه ناظری وجود ندارد، اما توصیه می‌کنیم حتماً یک ناظر معتبر را تعیین کنید. اگر کارفرما به مباحث سئو و تمام جزئیات آن تسلط داشته باشد و به دلایل مختلفی مثل حجم زیاد کاری به استخدام مجری یا مشاور سئو نیاز داشته باشد، به حضور ناظر نیازی نیست. حالت دیگر این است که کارفرما هیچ دانشی نسبت به این حوزه و قوانین آن ندارد و مجری می‌تواند هرگونه فعالیتی را در این زمینه به‌عنوان کار نهایی ارائه دهد؛ در این حالت حضور ناظر و مشاور سئو ضروری و لازم است. در این‌جا می‌توان از تخصص و دانش افراد مطلع یا آژانس‌های نظارتی دیجیتال مارکتینگ مثل آژانس نظارتی منظم بهره برد. هرچند باید بگوییم حضور ناظر برای نظارت برعملکرد و مشاوره سئو در شرکت‌ها و سازمان‌های متوسط و بزرگ کاربرد دارد و استفاده از خدمات آن‌ها برای پروژه‌های شخصی و کوچک، صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

 

مرجع حل اختلاف، داوری و حکمیت

حتماً در قرارداد مدیریتی سئو باید مرجع حل اختلاف مشخص باشد. از درج عباراتی هم‌چون «درصورت بروز مشکل، نمایندگان مجری و کارفرما موضوع را بررسی کرده و در صورت عدم توافق، به دادگاه صالحه ارجاع خواهند داد» پرهیز کرده و چنین عبارتی را بنویسید: «درصورت بروز اختلاف بین مجری و کارفرما، طرفین موظف هستند ظرف یک هفته از اعلام اختلاف، موضوع را حل و فصل کرده و در صورت ناتوانی از انجام آن، آقا/خانم/آژانس ……. را به‌عنوان داور برگزیده و نظر نهایی او را می‌پذیرند». در بخش داور می‌توان از خدمات نهادها، موسسات یا افراد حقیقی استفاده کرد و تنها باید طرفین بر بی‌طرفی و البته توانایی داور توافق داشته باشند. نظر این داور «لازم الاجرا» بوده و در صورت عدم پذیرش هر کدام از طرفین، باید به دادگاه ارجاع داده شده و پس از صدور رأی، به‌ازای هر روز تاخیر اجرای حکم، فردی که رای داور تعیین‌شده را نپذیرفته، باید مبلغ مشخصی را به طرف دیگر قرارداد پرداخت کند. در این بخش ذکر کنید که هزینه وکیل و تمام خسارت‌های دیگر نیز برعهده طرفی است که رأی داور تعیین‌شده در قرارداد سئو را نپذیرفته است.

 

خاتمه قرارداد

در این بخش مشخص می‌کنیم در چه شرایطی و تا چه زمانی قرارداد خاتمه پیدا می‌کند. این قسمت ممکن است برحسب تاریخ مشخص و یا رسیدن به تارگتی مشخص باشد.

 

نسخه های قرارداد

در این قرارداد چند ماده، چند تبصره وجود دارد و چند نسخه از آن موجود است. نکتۀ مهم این است که فقط مندرجات تایپی قرارداد قابل قبول و ملاک طرفین است.

 

امضا قرارداد سئو

امضای قرارداد سئو شامل بخش‌های مختلف است. در بخش مهمی از آن باید مواردی هم‌چون نحوۀ ارتباط بین طرفین قرارداد را تعیین کنید. در این بخش باید بگویید که تنها راه ارتباط رسمی و قابل قبول محیطی مثل ایمیل خواهد بود و سایر موارد مثل شبکه‌های اجتماعی هیچ اعتباری نخواهند داشت. دریافت ایمیل نیز باید در یک بازۀ مشخص از سوی فرد مقابل تایید شود و تا زمان ارسال تاییدیه، قرارداد به‌حالت موقت متوقف خواهد شد. روش دیگر نیز این است که باید تعیین کنید که در هر ایمیل رسمی، رونوشتی به داور نیز ارسال خواهد شد و داور قرارداد، تاییدیه آن را معین می‌کند. جلسات بین کارفرما و مجری و مشاور سئوی قرارداد نیز باید با اطلاع قبلی هر دو گروه، ضبط شده و امکان ارائه آن به دادگاه وجود داشته باشد. در جلسه‌های حضوری نیز صورت‌جلسه باید از سوی طرفین امضا شود. در این بخش به‌صورت کلی باید تمام موارد الزام‌آور تعیین شده و همه آن موارد را به‌صورت دقیق و شفاف ذکر کنید. نکتۀ دیگر اینکه توجه کنید فردی که در حال امضای قرارداد است، به لحاظ حقوقی اجازه امضای این قراردادها را دارد یا خیر. بررسی این موضوع از طریق سایت‌های مجاز و یا با دریافت آگهی روزنامه رسمی شرکت امکان‌پذیر است.

 

پیوست‌ها

پیوست‌ها شامل موارد مهمی است که در این بخش آن‌ها را به‌اختصار مرور می‌کنیم: • درج کی‌وردها در پیوست صرف نظر از تعداد و میزان آن‌ها؛ • جایگاه فعلی سایت حتماً ذکر شده و اگر سایت جایگاهی نداشته باشد عدد 1000 باید درج شود؛ • میزان پاداش تعیین‌شده برای متخصص سئو در عوض اجرای یک فعالیت یا کسب موفقیت خاص؛ • نمونه گزارش مورد نیاز از سوی مجری برای کارفرما در بازه‌های مشخص. تمام نکات دیگر را می‌توانید در بخش پیوست‌ها درج کنید و از صحت انجام کارها اطمینان حاصل نمایید. فراموش نکنید به دلیل پیچیدگی و نامعین بودن سئو، هر گونه ابهامی در این زمینه، به ضرر کارفرما خواهد بود و داشتن یک قرارداد سئو شفاف و صریح، بهترین روش برای جلوگیری از این ضرر است.

 

یکی از خدمات آژانس نظارتی منظم، خدمات مشاوره سئو به کسب‌و‌کارهاست. در صورتی که لازم می‌دانید در طول مدت زمان قرارداد سئو، تیم مجری برای اجرای صحیح فرآیندهای سئو نیاز به نظارت یا مشاور سئو دارند، با ما تماس بگیرید. ما در آژانس منظم به عنوان مشاور سئو کسب‌و‌کار شما، آنالیز شرایط فعلی کسب‌و‌کار و رقبای شما را انجام می‌دهیم و با ارائۀ برنامه اجرایی تدوین شده و نظارت بر عملکرد تیم مجری از انجام صحیح فرآیندها مطمئن می‌شویم.

 

  • ۰۳/۰۱/۲۵
  • paya marketing

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی