هر انچه در منزل نیازدارید!

  • ۰
  • ۰

برای آشنایی با سیستم رانندگی فرمان راست در این مقاله  با ما همراه شوید تا با پیشینه ی تاریخی جالب آن آشنا شوید.

تاریخچه رانندگی فرمان راست و چپ

سیستم رانندگی با فرمان راست ، از گذشته های بسیار دور سرچشمه گرفته است.

در زمان‌های گذشته افراد معمولاً راست دست بودند و شمشیر خود را سمت چپ می‌ بستند و برای جلوگیری از برخورد با شمشیر کسی که در مقابل آنها ظاهر میشد، از سمت چپ پیاده رو حرکت می‌کردند (همان جهت خودروهای انگلیسی).

اسب سواران هم هنگام پیاده و سوار شدن در کناره راه با استفاده از پای راست در این جهت راحت‌تر بودند. بنابراین، عبور افراد مسلح از سمت چپ آسانتر بود.

اگر قسد خرید خودرو به صورت اقساطی را دارید می توانید با مراجعه به بخش خرید اقساطی خودرو های سایپا نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود و پر کردن (فرم درخواست خرید خودرو) نسبت به خرید خودرو به صورت قسطی اقدام کنید. 

رانندگی فرمان راست

سیستم ترافیک سمت راست درست در زمانی شروع به شکل گیری کرد که جنگ و درگیری در بین مردم با شمشیر، به ویژه در اروپا، از قرون وسطی، به نسبت گذشته کاهش یافته بود سلاح های جدیدتری به حالت تولید در می آمدند. اما امروزه بیشتر مردم دنیا در سمت راست جاده رانندگی می کنند و تنها در حدود چندین کشور و منطقه از ترافیک سمت چپ استفاده می کنند.

اعتقاد بر این است که قدمت این عمل به روم باستان بازمی گردد. رومی ها گاری ها و ارابه های خود را با دست چپ هدایت می کردند تا سمت راست را آزاد کنند تا بتوانند از سلاح برای دفاع در برابر حملات دشمن استفاده کنند. این امر به اروپای قرون وسطی نیز منتقل شد و در سال 1773، دولت بریتانیا تدابیری را تصویب کرد تا ترافیک سمت چپ را به قانون تبدیل کند. اما فرانسه پس از انقلاب طرفدار راست بود.

در بسیاری از کشورهای باقی مانده، سردرگمی و نوسانی در این مورد مشاهده شد و تا مدت ها اتفاق نظری حاصل نشد. به طور کلی پذیرفته شده است که در قاره اروپا، ترافیک سمت راست توسط ناپلئون معرفی شده است، که قوانین جاده فرانسه را به کل قاره گسترش داد. اما این بیشتر فقط در مورد کشورهایی که تحت حکومت او و تحت نفوذ فرانسه بودند صادق بود.

انقلاب فرانسه منجر به تغییر خیلی از قوانین پیشین شد که از جمله‌ی تغییرات استفاده از سمت راست جاده (فرمان چپ) برای حرکت بود. ناپلئون این حرکت را ادامه داد و به این دلیل که  چپ دست بود  به این نتیجه رسید که سواری بر سمت راست به هنگام جنگ، یک تاکتیک نظامی ترسناک است.

با این حال، در انگلستان، که از سنت های روم باستان پیروی می کرد، “قانون جاده” در سال 1776 تصویب شد که بر اساس آن ترافیک در سمت چپ غالب بود.

سیستم رانندگی فرمان راست

 

با پیشروی آمریکا در تولید انبوه خودروها، استانداردهای جهانی جدیدی از طریق فروش این خودروها به سرتاسر جهان خلق گردید و این خودروها چون فرمان چپ بودند بنابراین برای حرکت از سمت راست جاده طراحی شده بودند.

با افزایش حمل‌ونقل و افزایش جمعیت اکثر سرزمین‌های اروپایی از سیستم رانندگی در سمت راست جاده رواج پیدا کرد.


در حدود ۶۵ درصد مردم جهان از سیستم رانندگی در سمت راست (فرمان چپ) جاده استفاده می‌کنند و تنها چند کشور معدود تحت تأثیر انگلستان سیستمی برعکس( سیستم فرمان راست – ترافیک چپ) دارند.

امروزه نیز این دوگانگی ترافیکی وجود دارد. برخی کشورها پیش از این جهت ترافیک خود را تغییر داده‌اند ولی برخی دیگر به همان روش سیستم رانندگی فرمان راست ادامه داده اند و اکنون تغییر آنها بسیار پر هزینه و تا حدی غیر ممکن است.

کدام کشور ها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده میکنند؟

امروزه در حدود 30 درصد کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست در  حمل و نقل خود استفاده میکنند. بریتانیا و فرانسه سبک رانندگی خود را به مستعمرات مربوطه خود آوردند. به همین دلیل است که بسیاری از مناطق سابق بریتانیا جزو معدود کشورهای مدرن فرمان راست هستند. بنابر این اکثر کشورهایی که سیستم رانندگی فرمان راست دارند در گذشته مستعمره ی بریتانیا بوده اند. کشورهای هند، ژاپن، نیوزلند، انگلستان و استرالیا از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده میکنند.

کشورهای دارای سیستم رانندگی فرمان راست
 

قرمز کشورهایی هستند که از راست رانندگی میکنند (مثل ایران)
آبی کشورهایی هستند که از سمت چپ رانندگی میکنند

منبع عکس : ویکی پدیا

داستان پیدایش و شکل گیری سیستم رانندگی فرمان راست و فرمان چپ،  پیشینه ی تاریخی جالبی دارد که امیدواریم از مطالعه ی آن لذت برده باشید.
ممنون که تا انتها همراه ما بودید.  

در ضمن میدونستین میتونین از سایت etsaipa با بهترین شرایط ماشین موردعلاقتونو اقساطی خرید کنید.

  • ۰۲/۰۳/۲۳
  • paya marketing

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی