هر انچه در منزل نیازدارید!

  • ۰
  • ۰

تا حالا به این فکر کرده‌اید که نحوه استفاده از دوربین گوشی به جای وب کم کامپیوتر چگونه است؟ اگر کامپیوتری که دارید وبکم نداشته باشد احتمالا در خیلی از کارهای این روزها دچار مشکل می‌شوید. مخصوصا که بعد از شیوع کووید 19 تقریبا همه کارها غیرحضوری شدند و آمار استفاده از ویدئو کال و جلسات تصویری خیلی بیشتر شد. یعنی شما الان برای یک مصاحبه ساده کاری هم نیاز به وبکم یا لپ‌تاپ وبکم‌دار دارید. از طرفی کیفیت وبکم‌های لپ‌تاپ معمولا خیلی خوب نیست و به گرد پای دوربین سلفی گوشی نمی‌رسد. برای همین خیلی از افراد ترجیح می‌دهند یا موقع ویدیوکال از گوشی کمک بگیرند و یا گوشی را تبدیل به وبکم کامپیوتر کنند. به همین دلیل کالانه امروز اینجاست تا در مورد نحوه تبدیل گوشی به وب کم در ویندوز صحبت کند و راه و روش یک تماس تصویری با کیفیت را به شما آموزش دهد. قبلا نحوه تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون را هم آموزش داده‌ بودیم که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید. 

 

 

استفاده از دوربین گوشی به جای وب کم کامپیوتر

قبل از تبدیل گوشی به وبکم کامپیوتر یا لپتاپ اول از همه ببینید که آیا کارتان با گوشی راه می‌افتد یا نه. برنامه‌هایی مثل Zoom، Google Meet و Microsoft Teams همه دارای اپلیکیشن‌های مخصوص اندروید و آیفون هستند و شما می‌توانید با نصب‌شان از آن‌ها استفاده کنید. با این اپلیکیشن‌ها نیازی به ول کم هم نیست و دوربین سلفی گوشی کفایت می‌کند. اما اگر این راه به دردتان نمی‌خورد و به دنبال روشی برای استفاده از گوشی به عنوان وبکم هستید باید این بخش را مطالعه کنید. 

نکته: بهتر است برنامه ویدیو کنفرانسی که می‌خواهید استفاده کنید پیش از نصب برنامه وبکم بسته باشد. چون در غیر این صورت پس از نصب وبکم ممکن است بالا نیاید و نیاز باشد سیستم را ری‌استارت کنید.

تبدیل گوشی به وبکم در سیستم عامل مک و ویندوز

اولین روشی که می‌خواهیم در آموزش استفاده از گوشی به عنوان وبکم در موردش صحبت کنیم روی همه سیستم‌های مک و ویندوز جواب می‌دهد. پس فرقی نمی‌کند گوشی اندروید داشته باشید یا آیفون و اینکه سیستم عامل لپ تاپ / کامپیوتر‌تان چه باشد، این روش روی همه دستگاه‌ها جواب خواهد داد.

استفاده از گوشی به عنوان وبکم با کابل

برنامه‌ای که در این روش استفاده می‌کنیم Reincubate Camo نام دارد و با بیش از 40 برنامه ویدئو کنفرانس سازگار است.

قدم اول) پس اول از همه با کلیک روی این لینک برنامه Reincubate Camo را بسته به سیستم‌عاملی که دارید دانلود و نصب کنید. سپس از همین صفحه نسخه موبایلی برنامه را هم روی گوشی مورد نظرتان بریزید. حواس‌تان باشد که این برنامه فقط روی اندرویدهای 7 به بالا و آیفون‌های آی او اس 12 به بالا کار می‌کند. بنابراین اگر گوشی‌تان به این ورژن‌ها نمی‌رسد بهتر است روش‌های بعدی را دنبال کنید.

قدم دوم) برنامه را هم روی گوشی و هم روی کامپیوتر بالا بیاورید. لازم است بدانید که استفاده از گوشی به عنوان وبکم با کابل انجام می‌شود. به همین دلیل در اینجا به یک کابل برای اتصال گوشی به کامپیوتر نیاز خواهید داشت که پیشنهاد می‌کنیم همان کابل اصلی خود گوشی باشد.

قدم سوم) حالا در برنامه Camo گزینه Get Started را بزنید و تعیین کنید که سیستم عام‌تان ویندوز است یا مک.

قدم چهارم) در این مرحله بسته به اینکه گوشی‌تان اندروید است یا آیفون باید تمهیداتی را در نظر بگیرید.

  • گوشی اندروید – کامپیوتر ویندوز

در این حالت لازم است تا حتما گزینه USB Debugging‌ در گوشی فعال شده باشد تا بتوانید به مرحله بعد بروید. پس به تنظیمات Settings رفته و در قسمت About Phone هفت بار روی Build Number بزنید تا حالت Developer Option فعال شود. حالا به منوی اصلی تنظیمات برگردید و به انتهای صفحه اسکرول کنید تا به دولوپر مود برسید. وارد این تب شده و USB Debugging را پیدا و فعال کنید. 

  • گوشی اندروید – کامپیوتر مک

این مورد کاملا برعکس مورد قبلی‌ست و نیاز دارد تا USB Debugging را غیرفعال کنید. اگر قبلا وارد تنظیمات بالا نشده بودید، احتمالا این گزینه همین الانش هم غیرفعال است و نیاز به کار خاصی ندارد.

  • گوشی آیفون – ویندوز و مک

اگر می‌خواهید گوشی آیفون را تبدیل به وبکم ویندوز و مک کنید، نیاز به هیچ مرحله اضافی‌ای ندارید. فقط حواس‌تان باشد که وقتی پاپ آپ مربوط به برنامه روی گوشی ظاهر شد Trust را بزنید.

قدم پنجم) اگر تنظیمات بالا را درست انجام داده باشید، باید بتوانید تصویر دوربین پشتی موبایل را در برنامه کامو روی کامپیوتر ببینید. اگر هنوز مشکل دارید یک بار کابل‌ را قطع و وصل کنید تا مشکل حل شود.

تبدیل گوشی به وب کم در ویندوز

قدم ششم) حالا که موفق به تبدیل گوشی به وبکم کامپیوتر یا لپتاپ شده‌ایم، وقت آن است تا برنامه Camo را با اپلیکیشن ویدیو کنفرانسی که قصد استفاده‌اش را داریم هماهنگ کنیم. پس به تنظیمات گوگل میت یا زوم بروید و Reincubate Camo را به عنوان دوربین اصلی انتخاب کنید. اگر میکروفون گوشی‌تان بهتر است می‌توانید در همین قسمت آن را هم به عنوان میکروفون اصلی تعیین کنید تا صداها بهتر منتقل شوند.کالانه معتبر ترین فروشگاه اینترنتی لوازم جانبیم موبایل در ایران

قدم هفتم) حالا دیگر کارتان تمام شده و فقط مانده تنظیم گوشی به عنوان وبکم. در اینجا تریپادها یا استندهای گوشی می‌توانند حسابی به کار‌تان بیایند و گوشی را در زاویه دل‌خواه‌تان تنظیم کنند.

تبدیل گوشی به وبکم فقط در ویندوز

این روش مختص تبدیل گوشی به وب کم در ویندوز است و روی همه گوشی‌های اندرویدی (5 به بالا) و آیفونی (9 به بالا) جواب می‌دهد. برنامه‌ای که در اینجا از آن استفاده می‌کنیم DroidCam نام دارد و حتی با سیستم عامل لینوکس هم می‌توان اجرایش کرد. برای استفاده از این برنامه شما هم می‌توانید از روش وایرلس استفاده کنید و هم با کابل گوشی را به ویندوز وصل نمایید.

  • با شبکه Wi-Fi

استفاده از دوربین گوشی به جای وب کم کامپیوتر

قدم اول) بسته به مدل گوشی‌تان برنامه دروید کم را از Google Play Store یا App Store دانلود و نصب کنید.

قدم دوم) حالا نرم‌افزار ویندوزی دروید کم را از Windows Client دانلود کرده و دستورالعمل‌هایی که می‌گوید را طی کنید.

قدم سوم) وقتی که نصب برنامه تمام شد باید بتوانید آیکونش را در دسکتاپ پیدا کنید. بنابراین برنامه را باز کنید.

قدم چهارم) سپس به موبایل رفته و DroidCam را اجرا کنید. دسترسی‌های لازم برای دوربین و میکروفن را به برنامه بدهید. چک کنید که هم گوشی و هم کامپیوتر به یک وای فای متصل باشند.

قدم پنجم) در برنامه‌ی گوشی اعدادی بعد از Wifi IP و DroidCam Port دیده می‌شوند که باید آن‌ها را به ترتیب در بخش Device IP و DroidCam Port ویندوز کپی کنید.

قدم ششم) در آخر دقت کنید که هر دو گزینه Video و Audio تیک نخورده باشند. حالا می‌توانید Start را بزنید تا تصاویر دوربین گوشی در کامپیوتر نمایش داده شوند.

  • با کابل USB اندروید

آموزش تبدیل گوشی به وبکم (اندروید و آیفون)

اگر به دنبال روش استفاده از گوشی به عنوان وبکم با کابل هستید کمی کارتان سخت‌تر می‌شود. چون نه تنها باید مثل روش بالا USB Debugging را فعال کنید، بلکه نیاز به نصب درایور گوشی روی ویندوز هم خواهید داشت.

قدم اول) پس ابتدا مانند روش قبل به تنظیمات رفته و USB Debugging را فعال کنید.شما می توانید با مراجعه به سایت کالانه خرید لوازم جانبی موبایل را با بهترین قیمت خریداری کنید.

قدم دوم) سپس گوشی را با کابل به کامپیوتر وصل کنید و در برنامه DroidCam PC گزینه اتصال کابلی را انتخاب نمایید.

قدم سوم) آیکون Refresh را بزنید. اگر برنامه بتواند گوشی شما را تشخیص دهد، با پیام Allow USB Debugging روبه‌رو خواهید شد که باید OK را بزنید. اما اگر گوشی‌تان تشخیص داده نشود باید درایورهایش ا به طور دستی نصب کنید. بسته به برند گوشی‌تان روی یکی از مدل‌های زیر کلیک کنید تا درایور مربوطه دانلود شود.

قدم چهارم) خب حالا دوباره به مرحله قبل بروید و بعد از قطع و وصل کردن کابل مراحلی که گفتیم را تکرار کنید. حالا برنامه گوشی را خواهد شناخت و می‌توانید Start را بزنید تا تصویر دوربین روی کامپیوتر نمایش داده شود. حتما در طول کار برنامه را در اندروید باز بگذارید و اتصال کابلی را هم روی یکی از گزینه‌های Picture Transfer PTP یا Camera یا Charging تنظیم کنید.

از آنجایی که احتمال خطا داشتن این روش خیلی بیشتر از روش وایرلس است، پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن از روش‌ وای فای استفاده کنید.

  • با کابل USB آیفون

آموزش کامل تبدیل گوشی به وبکم کامپیوتر

در آیفون برای استفاده از گوشی به عنوان وبکم با کابل دیگر دردسر USB Debugging را نداریم و فقط باید یه فکری به حال درایوره کنیم.

  1. ابتدا امیدوار باشید که بعد از اتصال آیفون به ویندوز درایورها به طور خودکار شناسایی و نصب شوند. برای اینکه مطمئن شوید این اتفاق افتاده کلید ویندوز را زده و در بخش Apps and Features به دنبال Apple Mobile Device Support بگردید. در صورتی که چنین نرم‌افزاری در لیست نبود Apple Mobile Device Support را دانلود کنید.
  2. حالا دوباره نحوه اتصال در برنامه DroidCam PC را روی اتصال کابلی تنظیم کنید و با زدن آیکون Refresh منتظر نمایش ID دستگاه باشید. 
  3. در آخر Start را بزنید تا تصویر روی کامپیوتر ظاهر شود.

اگر مشکی از بابت دانلود و استفاده از برنامه DroidCam داشتید می‌توانید نسخه مود شده DroidCamX را از اینجا دانلود کنید.

تبدیل آیفون به وبکم فقط در مک

روش دیگری که برای استفاده از دوربین گوشی به جای وب کم کامپیوتر سراغ داریم فقط روی کامپیوترهای مک جواب می‌دهد و مخصوص گوشی‌های اپل است. در WWDE 2022 اپل یک قابلیت جدید به نام Continuity Camera را معرفی کرد که اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار اضافه‌ای آیفون را تبدیل به دوربین وبکم مک کنید.

تنها اما و اگری که در این روش وجود دارد محدودیت ورژن iOS است. طوری که اپل اعلام کرده گوشی‌های آیفون باید حداقل iOS 16 باشند و مک بوک‌ها هم از MacOS 13 Ventura پشتیبانی کنند تا بتوانند از این قابلیت بهره‌مند شوند.

وقتی که اولین بار پس از آپدیت iOS 16 یک برنامه تماس تصویری را در آیفون باز می‌کنید، پیامی با مضمون قابلیت وبکم شدن آیفون دریافت می‌کنید که بعد از ری‌استارت قابل اجرا خواهد بود.

تبدیل دوربین گوشی به وبکم کامپیوتر

قدم اول) اول از همه wifi و بلوتوث را هم در مک و هم در آیفون روشن کنید. گوشی و کامپیوتر را نزدیک بهم نگه‌دارید.

قدم دوم) در مک بوک وارد تنظیمات برنامه ویدیوکالی که انتخاب کرده‌اید شوید و آیفون را به عنوان دوربین اصلی انتخاب کنید. زمانی که آیفون به مک بوک وصل شود باید صدای بیپ کوتاهی بشنوید.

قدم سوم) کل فرایند به صورت وایرلس انجام می‌شود و ممکن است باتری زیادی مصرف کنید. پس حتما آیفون را به شارژ بزنید. در صورتی که بخواهید هنگام ویدیو کال از گوشی استفاد کنید، انتقال تصویر متوقف می‌شود، پس بهتر است زمانی که هیچ کاری با گوشی ندارید از آن به عنوان وبکم استفاده کنید.

گزینه‌های دیگری مثل Center Stage هم در این قابلیت اپل وجود دارد که دوربین را طوری تنظیم می‌کند تا شما همیشه در داخل کادر قرار داشته باشید. همچنین امکانات دیگری مانند Portrait، محو کردن بکگراند، نور استودیویی و .. هم وجود دارد که قبلا در ویدیوکال برنامه‌هایی چون واتس اپ دیده‌ایم.

تبدیل آیپد و آیفون به وبکم فقط در مک

آخرین روش‌مان برای تبدیل گوشی به وبکم کامپیوتر یا لپتاپ فقط روی آیپدها و آیفون‌های اپل جواب می‌دهد. مخصوصا اگر روش اولی که با برنامه Camo معرفی کردیم به کارتان نیامده حالا می‌توانید از گزینه جایگزین‌مان یعنی NeuralCam Live استفاده کنید. این برنامه رایگان است و فقط با MacOS، iOS و iPadOS سازگار است.

خبر بد اینجاست که این برنامه دیگر با مک بوک‌های جدید اپل که به پردازنده‌های M1 و M2 مجهز شده‌اند کار نمی‌کند و فقط روی مدل‌های intel جواب می‌دهد.

تبدیل موبایل به وبکم کامپیوتر

قدم اول) ابتدا برنامه NeuralCam Live app را از اپ استور دانلود و نصب کنید. پس از اجرای برنامه دسترسی‌های لازم به میکروفون و دوربین را به آن بدهید.

قدم دوم) حالا باید یک پلاگین روی مک بوک نصب کنید. فایل دانلود پلاگین در برنامه‌ی گوشی قابل ایردراپ Airdrop کردن به مک بوک است. پس فایل را دانلود کنید و اجازه دهید تا نصب شود.

قدم سوم) آیپد یا آیفون‌تان را با کابل به مک بوک متصل کنید.

لازم است چند نکته را در مورد این برنامه در نظر داشته باشید:

  • اگر بار اول موفق به تبدیل گوشی به وب کم نشدید، یک بار کامپیوتر را ری‌استارت کنید.
  • برنامه NeuralCam Live با مرورگر سافاری کار نمی‌کند و اگر برای استفاده از گوگل میت حتما به مرورگر نیاز دارید، بهتر است از موزیلا یا کروم کمک بگیرید.
  • این برنامه‌ از کلی الگوریتم یادگیری ماشین استفاده می‌کند و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد. مثلا اگر به صورت‌تان دست بزنید صفحه مات می‌شود (موقع عطسه) یا برهنگی را تشخیص داده و محوش می‌کند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم چند تا از کاربردی‌ترین روش‌ها برای تبدیل گوشی به وبکم کامپیوتر یا لپتاپ را توضیح دهیم. این روش‌ها بسته به مدل گوشی و لپ‌تاپی که دارید متفاوتند و از چند اپلیکیشن معروف برای این کار استفاده می‌کنند. استفاده از دوربین گوشی به جای وب کم کامپیوتر این خوبی را دارد که می‌توانید با کیفیت بالا در کنفرانس‌های ویدیویی شرکت کنید و از شر دوربین وبکم بی‌کیفیت لپ تاپ‌ها خلاص شوید. 

  • ۰۲/۰۳/۰۷
  • paya marketing

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی