طراحی استند تبلیغاتی – انواع استندها و نکات مهم در طراحی
طراحی استند تبلیغاتی که کاربردهای متعددی در تبلیغات و اطلاع رسانی داشته با اهداف مختلفی انجام می شود. امروزه برای انجام تبلیغات و بازاریابی محصولات از روشها و ابزارهای مختلفی استفاده میشود. یکی از این ابزارها استند تبلیغاتی است. استندها در انواع بسیار متنوع، با کاربردهای مختلف طراحی و تولید می شوند. استندهای تبلیغاتی، استندهای نگهدارنده کاتالوگ، بروشور و حتی محصولات که در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما موضوع این مطلب صرفا استندهای تبلیغاتی با طرح های گرافیکی است. استندهای تبلیغاتی در فضاهای پر تردد مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها نقش و تأثیر بسیار بالایی در تبلیغات و جذب مشتریان دارند. به همین دلیل هم از محصولات بسیار پرمصرف و پرکاربرد در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی محسوب میشوند.
در این مطلب به ارائه اطلاعات مهمی در زمینه کاربردهای این سازهها و انواع استندها پرداخته ایم. و برخی از نکات مهم برای طراحی این ابزارهای تبلیغاتی را مورد بررسی قرار داده ایم.
استند تبلیغاتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
استند تبلیغاتی در حقیقت طرحی گرافیکی برای تبلیغات یا اطلاع رسانی است. طرح استند توسط سازه های متنوع بصورت ایستاده در مکان های مختلف در معرض دید قرار می گیرد. با استفاده از استند تبلیغاتی می توانید محصولات، خدمات و یا برند خود را در مکان های مختلف معرفی کنید. استند تبلیغاتی را می توان نوعی پوستر همراه با سازه نگهدارنده معرفی کرد که بدون نیاز به نصب بروی دیوار، امکان قرار گیری در هر مکانی را دارند.
استندها کاربردهای متعددی برای کسب و کارهای مختلف دارند. با استفاده از استند همچنین می توان به اطلاعرسانی فرهنگی و یا آموزش در مراکز مختلف فرهنگی، خدماتی دست بزنید. بسیاری از افراد و فعالان سیاسی، از این ابزار برای تبلیغات فعالیتهای سیاسی خود استفاده می کنند.
استندهای تبلیغاتی در سایزهای مختلف با سازه های متنوع تولید می شوند. این سازهها امکان استفاده در فضاهای داخلی و بیرونی را دارند. بنابراین برای استفاده از استندها محدودیتی نخواهید داشت. اما برای ماندگاری بیشتر طرح های استند باید نوع متریال چاپ آن را متناسب با فضای داخلی یا بیرونی انتخاب کنید.
استندهای تبلیغاتی به لحاظ ساختار چند نوع هستند؟
استندهای تبلیغاتی را میتوان از نظر ساختار به ۳ دسته اصلی دستهبندی کرد که هر کدام نیز به اشکال مختلف تولید شده اند:
- استند ایستاده ایکس
- استند رول آپ
- استند بک لایت
استند ایکس
استندهای ایستاده ایکس یکی از پرکاربردترین انواع سازههای تبلیغاتی هستند. از این ابزار برای نمایش طرحهای تبلیغاتی گرافیکی استفاده میشود. در بیشتر موارد این نوع از استندها از جنس آلومینیوم یا پروفیل سبک ساخته میشوند و بخش های اتصال آن از جنس پلاستیک است.
این سازهها را میتوانید به راحتی نصب و استفاده کنید. استندهای ایستاده ایکس، بسیار سبک بود و جابجایی بسیار آسانی هم دارند. در بیشتر موارد از این ابزارها در فروشگاهها، نمایشگاهها، مراکز تجاری و اداری، آموزشگاهها و مراکز خدماتی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. استندهای ایستاده ایکس را به دلیل سبک بودن بهتر است در فضاهای داخلی به کار گیرید. این نوع استندها در فضای باز در مقابل باد مقاوم نبوده و پایداری لازم را ندارند.
استند رولاپ
یکی دیگر از انواع استندهای تبلیغاتی، رول آپ استند است. این سازه، زیبا بوده و امکان حمل و نقل نیز دارد. رول آپ استند را میتوانید به راحتی در محفظه آلومینیومی آن جمع کنید. از این ابزار در غرفههای نمایشگاهی، سالنهای همایش، هتلها، مراکز اداری و … استفاده میکنند. این سازه سبکوزن بوده و فضای بسیار کمی را اشغال می کند. راحتی فرایند نصب یکی دیگر از مزایای این استندها است. رول آپهای تبلیغاتی در انواع ثابت و گردان طراحی و چاپ می شود.
استند بک لایت
استند بک لایت یکی دیگر از انواع استندهای تبلیغاتی است. این نوع استند نسبت به رول آپ و ایکس مزایا و معایبی به همراه دارد. طرح های تبلیغاتی بک لایت توسط نورهای موجود در محفظه آن روشن می شود که در فضاهای کم نور و ساعات شب جذاب خواهد بود. بک لایت ها استقامت و ایستایی بیشتری در محل نصب دارند اما جابجایی آنها راحت نیست. استند بک لایت فضای بیشتری را اشغال کرده و هزینه ساخت آن چندین برابر سایر استندها است.
در طراحی استندهای تبلیغاتی از چه عناصر گرافیکی استفاده میشود؟
استند تبلیغاتی با هدف تبلیغ و بازاریابی کسب و کارها تولید می شود، پس لازم است از طراحی منحصر به فردی برخوردار شده باشد.
یکی از مواردی که کمک میکند این سازهها تاثیرگذاری لازم را در تبلیغات داشته باشند، عناصر گرافیکی به کار رفته در فرایند طراحی آنها هستند. طراحان گرافیک سعی میکنند در این فرایندها از برخی عناصر گرافیکی جذاب و منحصر به فرد کمک بگیرند.
از جمله این عناصر میتوان به لوگو اشاره کرد که هویت برند شما را به نمایش درمیآورد و جایگاه خاصی در چاپ استندهای تبلیغاتی دارد.
عکسهای جذاب و مرتبط با تبلیغ تاثیرگذاری استندها را افزایش می دهند. عکسهای خلاقانه محصولات کمک می کنند استندهای تبلیغاتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. توضیحات متنی، اسلوگان برند و اطلاعات تماس بخش دیگری از عناصر تشکیل دهنده ی طرح های استند تبلیغاتی هستند.
استندهای تبلیغاتی را با چه متریالهایی چاپ میکنند؟
در حال حاضر از متریالهای متنوعی برای چاپ و طراحی استند تبلیغاتی استفاده میکنند. از جمله این متریالها میتوان به پلات، لمینت، بنر، پی وی سی، سولیت، وینیل و… اشاره کرد.
شما میتوانید با توجه به مکانی که قصد دارید استند تبلیغاتی خود را قرار دهید از متریالهای مناسب استفاده کنید.
برای نمونه اگر قصد شما این است که از استندهای تبلیغاتی خود در فضای باز و بیرونی استفاده کنید بهتر است از متریالهای مناسب فضای اوت دور استفاده کنید. استندهای فضای بیرونی با متریال های مختلفی تولید می شود که در برابر شرایط مختلف جوی و محیطی، مقاومت بیشتری دارند. این متریال ها در برابر تابش نور شدید، رطوبت، ساییدگی، ایجاد خراش، و … بسیار مقاوم هستند.
در این شرایط میتوانید از بنرهای با کیفیت، سولیت یا اکوسالونت استفاده کنید. این متریال ها مقاومت بالایی در برابر نور و گرما، بارش باران و… دارند. متریال سولیت که دارای سطح چاپ کاملاً صاف و هموار است و با حالت نیمه مات خود، میتواند جلوی رفلکس نور و سایهها را بگیرد.
اما از استندهای تبلیغاتی در فضاهای داخلی استفاده می کنید، بهتر است متریالهایی مثل کاغذ کوتد همراه با لمینیت را انتخاب کنید. این متریالها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای کاربرد در فضاهای بسته بسیار مناسبند.
سایزهای استاندارد چاپ استند تبلیغاتی
شما میتوانید استندهای تبلیغاتی خود را در انواع گوناگون و در ابعاد و سایزهای مختلف چاپ کنید. اما برای طراحی این محصولات استانداردهایی نیز در نظر گرفته شده است.
به طور کلی سایز سایزهای استاندارد چاپ استند تبلیغاتی در بزرگترین ابعاد، ۲ متر در ۹۰ سانتیمتر است و کوچکترین سایزهای این سازهها نیز ابعاد ۶۰ در ۱۷۰ سانتیمتر هستند. البته استندهای بک لایت در سایزهای بزرگتری هم طراحی و تولید می شوند. گاهی اوقات بک لایت ها را متناسب با یک فضای خاص با سایز اختصاصی طراحی و تولید می کنند.
نکات مهم در طراحی استندهای تبلیغاتی
اگر قصد دارید استندهای تبلیغاتی خود را با توجه به ویژگیهای خاص آنها و به صورت کاملا حرفهای طراحی کنید، لازم است به برخی از نکات مهم توجه داشته باشید.
ترکیب بندی مناسب یکی از اصول مهم در طراحی استندهای تبلیغاتی است. استند تبلیغاتی اکثر اوقات مانند یک بیلبورد زمان کمی برای دیده شدن خواهد داشت. رعایت اصول ترکیب بندی در طراحی استند کمک می کند از فضای باریک این ابزارها بهترین بهره وری را داشته باشید. ترکیب بندی کمک می کند عناصر طراحی استند با نظم خاصی چیدمان شوند. این نظم باعث می شود بیننده خیلی سریع موضوع تبلیغ را درک کرده و در صورت نیاز برای مطالعه اطلاعات آن زمان بیشتری بگذارد.
چیدمان عناصر طرح استند باید بصورت اولویت بندی شده باشد. لوگوی برند یا محصول باید در بالاترین نقطه و در سایز مناسب استفاده شود. موضوع اصلی تبلیغ باید در مرکز فضای طراحی استند قرار گیرد. اطلاعات تماس بهتر است در یک سوم پایینی طرح و به شکلی خوانا درج شود.
بسیاری از استندها با ارائه اطلاعات و توضیحات متنی تاثیرگذار هستند. متون درج شده و حتی شعار برند باید با استفاده از فونت خوانا با سایز مناسب در طرح قرار گیرد.
اگر در طراحی استند از عکس های تبلیغاتی استفاده می کنید، کیفیت و خلاقیت عکس را مورد توجه قرار دهید.
یکی از نکات مهم در طراحی استند تبلیغاتی توجه به رنگ ها است. استفاده از رنگهای جذب کننده موضوع بسیار مهمی در طراحی استندهای تبلیغاتی است.
یکی دیگر از نکات مهم در فرایند طراحی استندها به کار گیری عنصر خلاقیت است. خلاقیت در طراحی استندها باعث تاثیرگذاری بیشتر تبلیغ خواهد شد.
استندهای تبلیغاتی را با چه متریالهایی چاپ میکنند؟
در حال حاضر از متریالهای متنوعی برای چاپ و طراحی استند تبلیغاتی استفاده میکنند. از جمله این متریالها میتوان به پلات، لمینت، بنر، پی وی سی، سولیت، وینیل و… اشاره کرد.
شما میتوانید با توجه به مکانی که قصد دارید استند تبلیغاتی خود را قرار دهید از متریالهای مناسب استفاده کنید.
برای نمونه اگر قصد شما این است که از استندهای تبلیغاتی خود در فضای باز و بیرونی استفاده کنید بهتر است از متریالهای مناسب فضای اوت دور استفاده کنید. استندهای فضای بیرونی با متریال های مختلفی تولید می شود که در برابر شرایط مختلف جوی و محیطی، مقاومت بیشتری دارند. این متریال ها در برابر تابش نور شدید، رطوبت، ساییدگی، ایجاد خراش، و … بسیار مقاوم هستند.
در این شرایط میتوانید از بنرهای با کیفیت، سولیت یا اکوسالونت استفاده کنید. این متریال ها مقاومت بالایی در برابر نور و گرما، بارش باران و… دارند. متریال سولیت که دارای سطح چاپ کاملاً صاف و هموار است و با حالت نیمه مات خود، میتواند جلوی رفلکس نور و سایهها را بگیرد.
اما از استندهای تبلیغاتی در فضاهای داخلی استفاده می کنید، بهتر است متریالهایی مثل کاغذ کوتد همراه با لمینیت را انتخاب کنید. این متریالها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای کاربرد در فضاهای بسته بسیار مناسبند.
سایزهای استاندارد چاپ استند تبلیغاتی
شما میتوانید استندهای تبلیغاتی خود را در انواع گوناگون و در ابعاد و سایزهای مختلف چاپ کنید. اما برای طراحی این محصولات استانداردهایی نیز در نظر گرفته شده است.
به طور کلی سایز سایزهای استاندارد چاپ استند تبلیغاتی در بزرگترین ابعاد، ۲ متر در ۹۰ سانتیمتر است و کوچکترین سایزهای این سازهها نیز ابعاد ۶۰ در ۱۷۰ سانتیمتر هستند. البته استندهای بک لایت در سایزهای بزرگتری هم طراحی و تولید می شوند. گاهی اوقات بک لایت ها را متناسب با یک فضای خاص با سایز اختصاصی طراحی و تولید می کنند.
در این شرایط میتوانید از بنرهای با کیفیت، سولیت یا اکوسالونت استفاده کنید. این متریال ها مقاومت بالایی در برابر نور و گرما، بارش باران و… دارند. متریال سولیت که دارای سطح چاپ کاملاً صاف و هموار است و با حالت نیمه مات خود، میتواند جلوی رفلکس نور و سایهها را بگیرد.
اما از استندهای تبلیغاتی در فضاهای داخلی استفاده می کنید، بهتر است متریالهایی مثل کاغذ کوتد همراه با لمینیت را انتخاب کنید. این متریالها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای کاربرد در فضاهای بسته بسیار مناسبند.
برای طراحی استند تبلیغاتی در تهران به صورت آنلاین و دریافت سفارش می توانید به سایت پارت انیمیشن رجوع کنید .
https://partanimation.com/design-of-advertising-stands/
نکات مهم در طراحی استندهای تبلیغاتی
اگر قصد دارید استندهای تبلیغاتی خود را با توجه به ویژگیهای خاص آنها و به صورت کاملا حرفهای طراحی کنید، لازم است به برخی از نکات مهم توجه داشته باشید.
ترکیب بندی مناسب یکی از اصول مهم در طراحی استندهای تبلیغاتی است. استند تبلیغاتی اکثر اوقات مانند یک بیلبورد زمان کمی برای دیده شدن خواهد داشت. رعایت اصول ترکیب بندی در طراحی استند کمک می کند از فضای باریک این ابزارها بهترین بهره وری را داشته باشید. ترکیب بندی کمک می کند عناصر طراحی استند با نظم خاصی چیدمان شوند. این نظم باعث می شود بیننده خیلی سریع موضوع تبلیغ را درک کرده و در صورت نیاز برای مطالعه اطلاعات آن زمان بیشتری بگذارد.
- ۰۲/۰۲/۲۱