هر انچه در منزل نیازدارید!

  • ۰
  • ۰

اپلیکیشن چیست و چرا اهمیت دارد؟

اپلیکیشن ها، نرم افزار های کاربردی هستند که بر روی دستگاه های دیجیتال نصب شده و روند کارها را تسریع و بهبود می بخشند. در واقع اپلیکشین‌ ها تمام اهداف ما را مدیریت کرده و ما را به هدفمان می‌رسانند.

اپلیکیشن چیست؟

در عصر دیجیتال امروزی که گوشی های هوشمند، کامپیوترها و تمامی دستگاه های نرم افزاری بخش مهم و حتی حیاتی زندگی بشریت را پیش می برند، وجود اپلیکشین های مختلف برای روند انجام کارها، امری ضروری تلقی می شود. این نرم افزارهای کاربردی، به اختصار app نیز خوانده می شوند.

از ساده ترین اپلیکشین هایی که با آنها سر و کار داریم می توان به اپلیکیشن های بانک، اپلیکیشن های رفاهی ( اسنپ، دیجی کالا، خریدهای اینترنتی)، اپلیکشین های سرگرمی ( اپلیکشین های پخش موزیک و فیلم، بازی و کتاب خانه آنلاین)، اپلیکیشن های اجرایی (نرم افزارهای آفیس، فتوشاپ، کروم، نرم افزارهای مالی و…) و حتی اپلیکشین های شبکه های اجتماعی اشاره کرد. علاوه بر اینها اپلیکشین های زیادی در دنیای دیجیتال راه اندازی می شوند که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای منحصر بفرد خود را دارند. با توجه به این شرایط، اپلیکشین سازی به یک شغل مهم تبدیل شده که هم برای سازنده آن و هم برای صاحب و مالک آن، درامدزایی دارد.

وظیفه اپ ها:

اپلیکیشن ها، در برابر انجام کارهای مختلف، قدرت ماورایی به انسان بخشیده اند. به عنوان مثال، شما از هر جایی که هستید، بدون مراجعه به بانک و صرف زمان، تنها با چند کلیک ساده و به واسطه کامپیوتر یا موبایل می توانید تمام امورات مالی و بانکی خود را انجام دهید. فقط کافیست به اینترنت دسترسی داشته باشید.

البته تمامی اپلیکیشن ها به اینترنت وابسته نیستند. مثلا برای هر نوع تغییر و ویرایش تصویری فقط کافیست اپلیکیشن فتوشاپ یا سایر نرم افزارهای adob و ادیت فیلم را نصب کنید. یا بسیاری از فرایندهای دستگاه های اداری به واسطه نرم افزارهای afiice و نرم افزارهای حسابداری و اداری اجرا می شوند. یا اپلیکیشن هایی player که قابلیت پخش صوت و تصویر را دارند و می توانید به واسطه آنها فیلم ببینید یا موزیک گوش کنید. و برای سرچ اطلاعت از اپلیکشین های مرورگرهای موتورهای جستجو مثل فایر فاکس و کروم استفاده کنید.

اپلیکشین های نام برده، جزو اپلیکشینهای عمومی هستند که عموما روی دستگاه های هوشمند از قبل نصب شده اند. اگر امروز یک گوشی هوشمند بگیرید احتمال 90 درصد تمامی این اپلیکیشن ها را خواهید دید. اما علاوه آنها نرم افزارها و اپلیکیشن هایی هستند که به راحتی در اختیار عموم قرار نخواهند گرفت. بسیاری از نرم افزارهای پزشکی – بیمارستانی. همچنین نرم افزارهایی که جنبه شخصی سازی شده دارند مثل نرم افزار آپ یا نرم افزار دیجی کالا. این نوع نرم افزارها جزو نرم افزارهایی هستند که دسترسی شما را به سایت و صفحات اجتماعی و ارائه خدماتشان راحت می کنند.

تاریخچه اپلیکیشن ها:

اپلیکیشن ها در ابتدا بسیار ساده و با هدف سرگرمی کاربران طراحی و ارائه شدند. اما با تغییر  نیازهای جوامع و رشد تکنولوژی، طراحان نرم افزار به فکر هدفمند کردن آنها افتادند و اپلیکیشن ها فرم پیچیده  و حرفه ای تری گرفتند. امروزه کاربرد اپلیکیشن ها را در همه جا میبینید. حتی برای خرید مایحتاج روزانه خود، فقط کافیست از اپلیکیشن  استفاده کنید.

اپلیکیشن ها در چه سیستم عامل هایی اجرا می شوند؟

کامپیوترهای اولیه و سیستم کاری آنها، با کامپیوترهای امروزی بسیار متفاوت بود. شاید تا قبل از پیدایش مایکروسافت و ویندوز آیکون های نرم افزاری و کاربرد آنها به شکل امروزی نبود. گوشی های موبایل اولیه صرفا برای برقراری تماس های تلفنی بود و با هدف گوشی های بی سیم به بازار آمدند. از این رو سیستم عاملی برای آنها طراحی نشده بود. اما با خلق گوشی های هوشمند، سیستم عامل برای آنها تعریف شد. سیستم عامل ها نقش مهمی در ساخت و طراحی اپلیکیشن ها بازی می کنند.

استفاده از اپ ها و گوشی های هوشمند به قدری برای مخاطبین جذاب بود و نیاز های بشریت با سرعت بیشتری پاسخ داده می شد که طراحان اپلیکیشن، ساخت نرم افزارها را با خلاقیت اجین کرده و شروع به ساخت اپلیکیشن های هدفمندتری نمودند.

اپلیکیشن ها با توجه به کاربرد و نیاز افراد ممکن است در سیستم عامل های مختلفی عمل کنند. برخی از اپ ها مثل واتساپ و اینستاگرام که جزو محبوب ترین اپلیکیشن های روابط اجتماعی است، در سیستم عامل های اندروید، IOS و ویندوز قابل استفاده اند. طراحان اپلیکیشن عموما به دنبال طراحی و خلق اپ هایی هستند که بتواند به راحتی در اختیار تمامی افراد و دستگاه های مختلفشان عمل کند. فرض کنید اپلیکیشن کروم فقط در سیستم عامل اندروید و ویندوز فعال باشد. قطعا کاربرانی که دستگاه هایی با سیستم عامل IOS داشته باشند نمی توانند از آن استفاده کنند. در نتیجه گوگل بخشی از مخاطبان خود را از دست خواهد داد و این به نفع او نیست.

وظیفه اپلیکیشن ها چیست؟

اپلیکیشن ها، راه ورود به نرم افزارهایی است که به واسطه منابع و دستگاه های سخت افزاری دیجیتال، افراد را در کمترین زمان ممکن و بدون محدودیت مرزی و مکانی به هدفشان می رسانند. بسیاری از طراحان سایت معتقدند که بهتر است در حین طراحی سایت یا پس از آن، برای جذب مخاطب بیشتر و رونق کسب و کار، اپ های کارامد طراحی کنند.

چرا به اپلیکشین ها نیاز داریم؟

این روزها که گوشی های همراه، همراه ترین عضو برای هر فرد محسوب می شوند، اهمیت اپ ها بیش از پیش قابل درک خواهد بود. به خصوص در جوامع شهری استفاده از اپلیکیشن ها، بسیار پر طرفدار است. در واقع اپلیکیشن‌ها در سریع ترین زمان و بدون محدودیت مکانی افراد را به خواسته هایشان می‌رساند. شما به راحتی از محل کارتان می توانید برای منزل تان خرید کنید و یا از خدمات بانکی بهره ببرید. بدون اینکه درگیر ترافیک و جای پارک باشید یا زمان زیادی را برای مراجعه صرف کنید.

استفاده از اپ بهتر است. زیرا

در عصر بازاریابی آنلاین و با توجه به کارایی اپلیکیشن‌ها، قطعا یک سایت فروشگاهی و یا کانالهای شبکه های اجتماعی به تنهایی راهکار ایده آلی برای فروش دیجیتال محسوب نمی‌شوند. تصور کنید شما بخواهید از سایتی مثل دیجی کالا خرید کنید. کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

  1. کامپیوتر را روشن کنید و منتظر بمانید تا ویندوز بالا بیاید. سپس مرورگر را باز کنید و اسم سایت را وارد کنید و منتظر بمانید تا صفحه سایت بالا بیاید و بعد خرید کنید.
  2. وارد شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام شوید. کانال یا پیج مربوطه را پیدا کنید. کالای مورد نیاز را پیدا کنید. به ادمین پیام بدید و شماره کارت بگیرید تا پرداخت را انجام داده و خرید کنید.
  3. روی اپلیکیشن بزنید و خرید کنید.

قطعا شما هم سومین راهکار را ترجیح می دهید. چرا؟ چون سریع ترین راه و در عین حال ساده ترین راهکار خرید را پیش رو خواهید داشت. اکثر کاربران اینترنت به دنیال روشهایی هستند که تعداد دقایق کمتری را برای رسیدن به مقصد صرف کنند. برای کاربران اینترنتی ،خریدی که ظرف مدت 5 دقیقه انجام شود بسیار دلنشین تر از خریدی است که 15 دقیقه زمان ببرد.

از این رو صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ، به خصوص کسب و کارهای فروشگاهی با طراحی و ساخت اپلیکیشن ها و اپ فروشگاهی، مخاطبان بیشتری را جذب و دسترسی آنها را به فروشگاه آنلاینشان راحت تر کرده اند. علاوه بر اپ های فروشگاهی، اپ های تخصصی تری نیز طراحی شده اند که سایر نیاز های افراد را پاسخگو خواهد بود. مثل اپلیکیشن آپ، اسنپ، فتوگرید و…..

انواع اپلیکیشن

1- اپلیکیشن فروشگاهی

2- اپلیکیشن شرکتی یا سازمانی

3- اپلیکیشن خبری

4- اپلیکیشن تبلیغاتی

طراح اپلیکیشن کیست؟

طراح اپلیکیشن کسی است که با اجرای گام به گام کد نویسی و طراحی گرافیکی بتواند نرم افزاری را در قالب یک اپ پویا بسازد. طراحِ اپ، می تواند یک نفر باشد یا گروهی این کار را انجام دهند. طراحی اپلیکیشن، یک کار تخصصی است که نیاز به دانش و مهارنت دارد. به خصوص که باید اپلیکیشن را بر روی سیستم عامل های مختلف فعال کرد.

برای طراحی اپلیکیشن باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:

طراحی اپ از 7  مرحله  تشکیل می شود:

  • مرحله اول: دقیقا باید بدانید که چه می خواهید.

شما باید بتوانید از عملکرد ایده تان شناخت داشته باشید. همچنین مشکلاتی که در حین طراحی آن ممکن است در قالب نرم افزاری ایجاد شود را بررسی کنید. دقیقا باید بدانید که چه می خواهید و بر مبنای آن هزینه ها را مدیریت کنید.

  • مرحله دوم: نیاز افراد را بشناسید.

خیلی مهم است که کاربران و نیاز های آنها را بشناسید. شما باید بدانید که مخاطبان به دنبال چه چیز هستند و ایده شما چقدر بازدهی خواهد داشت.

نکته: اگر مخاطب شما ممکن است از چند پلتفرم و یا سیستم عامل برای همگام سازی برنامه شدما استفاده کند، باید این مورد را نیز مدنظر داشته باشید.

  • مرحله سوم: هدف سودآوری اپلیکیشن را بشناسید

شما باید بدانید که نرم افزار شما قرار است چگونه برای شما سودآور باشد تا بر مبنای آن طراحی کنید. تمام اپلیکیشن ها به صرف سود آوری طراحی می شوند. حتی اپ های بازی و سرگرمی.

  • مرحله چهارم: طراحی اپلیکیشن

پس از شناخت، نوبت به اصل ماجرا می رسد. حالا باید ایده خود را بارگذای کنید. کد نویسی و طراحی گرافیکی شما باید به حدی جذاب باشد که مخاطب را به سمت خود جذب کند.

  • مرحله پنجم: اپلیکیشن خود را پیش از انتشار تست کنید.

تست اپلیکیشن باعث می شود تا باگهای آن را شناسایی کنید و برای رفع آن بکوشید. اگر اپ که با ایراد منتشر شده و در دسترس قرار گیرد اعتماد مخاطب را صلب کرده و جذب مخاطب و بازار شما را به خطر می اندازد.همچنین  ریسک اپ خود را کاهش می دهید.

  • قدم ششم: آنالیز را فراموش نکنید.

آنالیز اپ باعت می شود نسبت به کارایی و بازاریابی اپ خود شناخت پیدا کنید. و بتوانید در روند بهتری آن را به روز رسانی کنید و احتمال دیده شدن خود را بیشتر خواهید کرد.

  • مرحله هفتم: اپلیکیشن خود را منتشر و مدیریت کنید.

پس از این مراحل موقع انتشار اپلیکیشن شما فرا رسیده است. فراموش نکنید اپ نیز مثل سایت باید مدیریت و به روز رسانی شود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اپلیکیشن‌هایی که فرمت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند، خود جای خود را به رقبا می‌دهند.

منبع : سایت طراحی اپلیکیشن در مشهد پیشگامان

  • ۰۱/۱۲/۰۸
  • paya marketing

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی